Към съдържанието
Правото

Чл. 244 Регулиране на минималните трудови възнаграждения и обезщетения

Кодекс на труда (КТ)

ДВ, бр. 26 от 1986 г. В сила

Текстът до 31.07.2026 е по официален консолидиран текст; измененията след тази дата са приложени от „Държавен вестник“.

(1) Министерският съвет определя:

1. минималната работна заплата за страната за всяка календарна година;

2. видовете и минималните размери на допълнителните трудови възнаграждения и на обезщетенията по трудовото правоотношение, доколкото не са определени с този кодекс.

(2) Минималната работна заплата за страната за следващата година се определя до 15 август на текущата година, като се вземат предвид следните критерии:

1. покупателна способност на минималната работна заплата за страната, като се взема предвид издръжката на живот;

2. общо равнище на работните заплати и тяхното разпределение;

3. темп на растеж на работните заплати;

4. дългосрочни равнища на производителността на труда в страната.

(3) Определената по реда на ал. 2 минимална работна заплата за страната не може да е по-ниска от определената за предходната година.

(4) Веднъж на три години се извършва оценка на адекватността на минималната работна заплата за страната, като се вземат предвид следните референтни стойности:

1. 60 на сто от размера на брутната медианна работна заплата;

2. размерът на издръжката на живот.

(5) Министерският съвет определя с наредба реда и начина за:

1. определяне на минималната работна заплата за страната и оценката на нейната адекватност;

2. осъществяване на сътрудничество и консултации с представителните организации на работниците и служителите и на работодателите.

(6) По-големи размери на минималната работна заплата могат да се уговарят в колективен трудов договор на отраслово и браншово равнище.

Съдебна практика по чл. 244

Цялата практика по чл. 244

Неофициален консолидиран текст. Автентичният текст е обнародваният в „Държавен вестник“.