Чл. 1
С тарифата се определят размерът на таксите за социалните услуги в дейностите „държавна отговорност", финансирани от републиканския бюджет чрез бюджетите на общините, лицата, които заплащат такси, и редът за събирането им.
Чл. 2
(1) Размерът на таксите се определя в процент от дохода на лицата, които ползват социалните услуги, както следва:
1. за ползване на услугите в домовете за възрастни с умствена изостаналост — 80 на сто;
2. за ползване на услугите в домовете за стари хора — 70 на сто;
3. за ползване на услугите в домовете за възрастни с психични заболявания — 80 на сто;
4. за ползване на услугите в домовете за възрастни с физически увреждания — 70 на сто;
5. за ползване на услугите в домовете за лица със сетивни увреждания — 70 на сто;
6. за ползване на услугите в социалните учебно-професионални заведения — 50 на сто;
7. за ползване на услугите в домовете за деца и младежи с умствена изостаналост — 50 на сто;
8. за ползване на услугите в дневните домове за деца и младежи с умствена изостаналост — 50 на сто;
9. за ползване на услугите в домовете за възрастни с деменция — 80 на сто;
10. за ползване на услугите в дневните домове за стари хора — 30 на сто;
11. за ползване на услугите в домовете за временно настаняване — 30 на сто.
(2) Определената по реда на ал. 1 такса неможе да надвишава действителните месечни разходи за издръжка на едно лице.
Чл. 3
(1) Таксите за социалните услуги се заплащат от лицата, които ги ползват, с изключение на:
1. децата под 16 години;
2. лицата, които нямат доходи и спестявания;
3. лицата, настанени в приюти.
(2) Издръжката на лицата по ал. 1, т. 1, 2 и 3 е изцяло за сметка на републиканския бюджет.
Чл. 4
(1) Таксите се събират от определените длъжностни лица в съответните институции за социални услуги и се внасят по бюджетната сметка на Министерството на труда и социалната политика до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се дължат.
(2) До края на всеки месец 70 на сто от администрираните такси по ал. 1 се внасят от Министерството на труда и социалната политика по сметка на централния бюджет.
Допълнителна разпоредба
§ 1
„Доход" по смисъла на тарифата са всички доходи на лицето, с изключение на:
1. добавката за чужда помощ на инвалидите с намалена работоспособност над 90 на сто с определена чужда помощ;
2. еднократно изплащаните допълнителни суми към пенсиите по решение на Министерския съвет;
3. еднократните компенсации към пенсиите или извънредните пенсии;
4. добавките към пенсията на ветераните, доброволците и пострадалите, взели участие в Отечествената война, и на пострадалите при изпълнение на мисиите във военни контингенти на Организацията на обединените нации;
5. допълнителната месечна компенсация към пенсиите на навършилите 75или 80-годишна възраст;
6. сумите, които лицата, настанени в домове за социални услуги, получават като възнаграждение в трудовотерапевтичен процес.
Заключителна разпоредба
§ 2
Тарифата се утвърждава на основание чл. 17, ал. 2 от Закона за социално подпомагане.